Dietetyczka

Odchudzanie podczas ciąży - czy można?

Oceń ten wpis
przez w dniu 20-08-2018 o godzinie 19:15 (94 Odsłon)
Dobra dieta dla ciężarnych jak wygląda?
Dobór optymalnej diety w okresie ciąży i karmienia piersią jest bardzo istotny. Dziecko rozwijające się w lonie matki wymaga dostarczania składników odżywczych, witamin, minerałów oraz musi być bezpieczne od czynników dietetycznych, które mogą powodować zakażenia lub zaburzać rozwój płodu.


Czego powinno się unikać w trakcie ciąży?

Każdy dobry dietetyk oraz lekarz ginekolog jest w stanie bez większych trudności wskazać na najważniejsze kwestie dotyczące żywienia w trakcie trwania ciąży. Szczególnie trzeba postarać się zrozumieć fakt, iż nie można przesadzać z suplementami oraz innymi składnikami dietetycznymi. Szczególną uwagą powinniśmy obarczyć witaminy z grupy ADEK, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Nadmiar pochodnych kwasu retinowego i innych związków pokrewnych, do których należy witamina A może być niebezpieczny dla rozwijającego się dziecka – stąd też zwracajmy szczególna uwagę na suplementy zwierające witaminę A w składzie. Dodatkowo powinno się unikać wszelkich leków – szczególnie tych mających kategorie C i D wedle norm ustalanych dla kobiet ciężarnych. Pozwoli to skutecznie zabezpieczyć dziecko przed niebezpieczeństwem wad wrodzonych, śmierci i poronienia.


Uważajmy koniecznie na wszelkie produkty zawierające surowe mięso ,niepasteryzowane mleko lub sery pleśniowe, sery typu feta – mogą one stanowić źródło zakażenia Listeria Monocytogenes albo pasożytami z gatunku Toxoplasma.



Jak zoptymalizować dietę w trakcie trwania ciąży?

Najważniejsze jest żywienie w I i II trymestrze ciąży. Estymacje dotyczące wzrostu płodu wskazują, iż powinno się przyjmować nawet 700 kcal więcej, niż w standardowej diecie kobiety – podobnie tyczy się konieczności zwiększenia spożycia pokarmów zawierających kwas foliowy oraz żelazo. Mają one bardzo duże znaczenie dla rozwoju układu nerwowego, czerwonych krwinek oraz właściwego różnicowania się tkanek płodu. Żelazo, witamina B12 oraz kwas foliowy powinny być monitorowane i w miarę możliwości – progresywnie uzupełniane w trakcie trwania ciąży.



Czy można się odchudzać?

Wszelkie zabiegi odchudzające są przeciwskazane! Nota bene trzeba dodać, iż samo w sobie odchudzanie nie ma sensu, gdyż wraz z czasem trwania ciąży waga będzie i tak rosła. Wynika to raz ze wzrostu płodu, dwa z aktywności hormonalnej ustroju matki i powstawania obrzęków i tendencji do zatrzymywania płynów w organizmie. Nie można więc tego uniknąć w sposób skuteczny i warto sobie to uzmysłowić. Na odchudzanie przyjdzie czas po zakończeniu karmienia piersią – zamiast diety o wiele lepiej wdrożyć aktywność fizyczną w okresie ciąży, połogu i później.
Tagi: odchudzanie
Kategorie
Nie przypisana