Pokaż wyniki od 1 do 2 z 2

Wątek: Kasza - skarbnica zdrowia

  1. #1
    Awatar ewelinawarchol
    ewelinawarchol jest nieaktywny Znany na forum
    Dołączył
    01-02-2016
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Posty
    2,029

    Domyślnie Kasza - skarbnica zdrowia

    Rodzajów kaszy jest bardzo wiele, a każda smakuje inaczej. Ten, kto mówi, że kaszy nie lubi, zapewne nie znalazł jeszcze odpowiedniej dla siebie. Jest całe mnóstwo potraw, z którymi możemy jadać kaszę oraz nadawać jej cały wachlarz smaków, od słodkiego, po pikantny.
    Kasza to po prostu ziarna i nasiona zbóż oraz gryki. Najbardziej wartościowe są te najmniej przetworzone. Najlepiej zatem wybierać kasze grube. Takie, które nie zostały poddane żadnym procesom na przykład rozdrabniania czy prażenia. Prażenie kaszy powoduje dużą utratę przeciwutleniaczy, które są bardzo cenne. Kasza posiada duże ilości białka, składników mineralnych, żelaza, magnezu, wapnia, fosforu oraz sporo błonnika, który usprawnia nasz metabolizm.
    Kasze należy przechowywać w suchym, przewiewnym miejscu. Najlepszy do przechowywania będzie szklany, szczelnie zamykany pojemnik, lub półcienny woreczek. Niezmiernie ważny dla zachowania wszystkich wartości odżywczych kaszy jest jej sposób gotowania. Każda z kasz wymaga innego. Po ugotowaniu kaszę możemy przechowywać w lodówce, jednak maksymalnie dwa dni.
    Kasza Gryczana

    Jedna z najzdrowszych i najbardziej popularnych kasz. Jest doskonałym źródłem białka i składników mineralnych. Bogata w magnez, krzem, żelazo, cynk, potas, kwas foliowy, rutynę i aminokwasy białkowe. Ze względu na zawartość kwasu foliowego jest bardzo polecana kobietom w ciąży. Wspaniale smakuje w połączeniu z grzybami. Można użyć jej jako farszu do pierogów, lub nadziewanych warzyw. Wzmacnia odporność, dobrze działa stan skóry, włosów i paznokci. Powinny jednak zrezygnować z niej osoby z niewydolnością nerek oraz wrzodami żołądka i dwunastnicy.

    Kasza Jaglana

    Lekkostrawna i bardzo odżywcza. Pochodzi z łuskanego ziarna prosa. Jest doskonała przy diecie bezglutenowej. Posiada więcej białka, niż kasza gryczana i ryż i ze wszystkich kasz jest najbogatsza w żelazo. Zawiera też witaminy z grupy A, B, PP oraz miedź i fosfor. Zawiera krzemionkę, która dobrze wpływa na stawy. Ma właściwości oczyszczające organizm z toksyn. Dzięki zawartej w niej lecytynie korzystnie wpływa na układ nerwowy, pamięć i koncentrację. Przyczynia się także do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi. Pasuje zarówno do mięs i warzyw, jak i do deserów i owoców.
    Powinny na nią jednak uważać osoby z niedoczynnością tarczycy i spożywać nie częściej, niż raz w tygodniu.

    Kasza Jęczmienna

    Podobnie, jak kasza jaglana obniża poziom cholesterolu we krwi.
    Mogą ją spożywać osoby chore na cukrzycę, ponieważ zapobiega wzrostowi stężenia cukru we krwi. Ma dobry wpływ na jelita, odporność, działa antybakteryjnie i przeciwzapalnie. Chroni wątrobę, nerki i serce. Pomaga wzmacniać mięśnie i naczynia krwionośne. Kasz ta doskonale pasuje do zup, sosów, gołąbków, farszów. Powinny jej unikać osoby chorujące na celiakię oraz niemowlęta do dziesiątego miesiąca życia.

    Kasza Manna

    Jest bardzo lekkostrawną kaszą, dlatego sprawdza się u osób po przebytych operacjach, lub cierpiących na choroby układu pokarmowego. Polecana przy biegunce. Jest pierwszą glutenową kaszką wprowadzaną do menu malutkich dzieci. Pysznie smakuje ugotowana na mleku z dodatkiem owoców suszonych, lub świeżych, orzechów, czy miodu. Smaczna również w zupach, pulpecikach, kluskach, sałatkach. Nie powinny jej jeść osoby chore na celiakię oraz cierpiące z powodu hemoroidów i zaparć. Przy diecie odchudzającej również należy nie jeść jej zbyt wiele.

    Kasza Kukurydziana

    Również lekkostrawna i delikatna dla przewodu pokarmowego. Również jest jedną z pierwszych kaszek wprowadzanych do żywienia niemowląt. Nie zawiera glutenu. Zawiera luteinę, która pomaga chronić wzrok. Przyrządza się z niej pieczywo, ciasta, kluseczki i placki. Można zrobić z niej również deser. Dobrze sprawdza się jako zagęszczacz zup i sosów. Nie zaleca się jej jednak osobom z cukrzycą i osobom na diecie.

    Kasza Kuskus

    Kasza również lekkostrawna. Zawiera dużo białka i węglowodanów. Polecana jest osobom z wrzodami żołądka, dwunastnicy a także osobom ze schorzeniami wątroby i dróg żółciowych. Drobna i jasnożółta. Polecana także sportowcom. Można ją podawać zarówno w formie na słodko, jak i pikantną z mięsem i warzywami. Nie powinny jej spożywać osoby z celiakią oraz niemowlęta poniżej dziewiątego miesiąca życia.

    Kasza Owsiana

    Pochodzi z ziaren owsa. Istnieją dwa jej rodzaje, niekruszona oraz spłaszczona. Ta pierwsza robiona jest z obieranego i szlifowanego owsa. Długo się ją gotuje. Używana jest głównie do zup. Kasza owsiana spłaszczona powstaje w wyniku spłaszczenia ziaren owsa. Jest to kasza parzona. Spłaszczenie kaszy powoduje skrócenie czasu jej gotowania.
    Kasza owsiana jest bardziej bogata w składniki mineralne i błonnik, niż płatki owsiane, ponieważ jest poddawana mniejszej obróbce. Nie nadaje się dla niemowląt poniżej ósmego miesiąca życia oraz osób z celiakią.

    Kasza Bulgur

    Powstaje z pszenicy durum. Ma najwięcej właściwości odżywczych, przede wszystkim błonnika spośród wszystkich kasz pszennych. Jest przysmakiem w Turcji. Zawiera cenny potas oraz fosfor oraz bardzo dużo magnezu i kwasu foliowego, przez co jest polecana przy leczeniu anemii. Ponadto zawiera witaminy z grupy B, które skutecznie wspomagają układ nerwowy.

  2. #2
    Dietetyk_Kamila jest nieaktywny Znany na forum
    Dołączył
    14-01-2016
    Posty
    253

    Domyślnie Odp: Kasza - skarbnica zdrowia

    Warto siegać po kasze bo prozdrowotnych właściwości maja wiele a dzieki temu, że sa tak różnorodne możeby z nich dowolnie wybierać i przyżądzać z nich przepyszne zdrowe potrawy zarówno na słono jak i na slodko Ja chyba najbardziej lubie kasze gryczaną, do której kiedyś nie była, przekonana. A jaka jest Wasza uluniona?

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •